poniedziałek, 26 stycznia 2015

Fotografia w teorii cz. 7


Dzisiaj opowiem wam nie co o głębi ostrości. Mam nadzieję, że będziecie wykorzystywać  to co ja wam przekaże :) 

Głębia ostrości to pojęcie, które odnosi się do obszaru znajdującego się przed i za głównym obiektem zdjęcia. W uproszczeniu głębia ostrości zaczyna się jeszcze przed punktem ustawienia ostrości i rozpościera się dalej na pewnej powierzchni za tym punktem. Odległość początku i końca głębi ostrości zależy od odległości punktu ustawiania ostrości. 

Głębia ostrości zależy od kilku czynników:
  • wartości przysłony (wielkości otworu względnego)
  • ogniskowej obiektywu
  • odległości od fotografowanego motywu 
By powiększyć głębie ostrości należy:
  • używać najmniejszego otworu przysłony dostępnej w obiektywie (np. f/11 f/22)
  • wykorzystywać obiektywy z najkrótszą ogniskową
  • oddalić się od fotografowanego obiektu

Przykład zdjęcia z dużą głębią ostrości. Źródło Google Grafika 

By zmniejszyć głębie ostrości należy:
  • wybrać duży otwór przysłony (np. f/1,6 lub f/4)
  • wykorzystać obiektywy z najdłuższą ogniskową 
  • zbliżyć się do fotografowanego obiektu
Przykład zdjęcia o małej głębi ostrości. Źródło Google Grafika

Zakres otworów przysłony:
  • przysłony od f/1 do f/4 używane są gdy potrzebujemy małej głębi ostrości
  • przysłony od f/5 do f/11 to wartości, które dają optymalną ostrość i dość dużą głębię ostrości
  • przysłony od f/16 do f/64 pozwalają maksymalnie powiększyć głębię ostrości.

Źródło: Google Grafika

I to już wszystko co chciałam wam powiedzieć o głębi ostrości.
 Mam nadzieję, że te informacje będą dla was przydatne ;) 
Buziaki i Do następnego ;)

12 komentarzy:

  1. Kiedyś też interesowałam się fotografią. Teraz trochę przestałam, ale nadal jak mam chwilę czasu to robię jakieś zdjęcia. Ale skupiam się bardziej na samej kompozycji:) Dobrze, że robisz takie poradniki. Dla niektórych mogą się okazać bardzo przydatne;)
    http://kulturaczytania.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post :) Na pewno się przyda :D

    kasia-kate1.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny, przydatny post xd
    this-is-paranormal.blogspot.com/2015/01/choies.html#comment-form Poklikasz?

    OdpowiedzUsuń
  4. Super post, na pewno się przyda :)

    http://roxannee-blog.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
  5. Oo, to akurat bardzo mi się przyda. :D Nie miałam o takim czymś nawet pojęcia. :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatne porady :)

    http://my-cheerful-world.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że 3-4 lata temu jak tego szukałam to nie było tego posta haha :)

    http://izey-izabella.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Z ostrością to ja jestem na ty :)
    http://l-jak-lidia-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Jejku ułatwiłaś mi życie, jakos w listopadzie zakupilam sobie aparat i nigdzie nie mogłam znaleźć takiej informacji o ostrości w zdjęciu. Bardzo przydatny post! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń

♥ Dziękuje za wszystkie komentarze są dla mnie wielką motywacją :) ♥
♥ Nie bawię się w obserwacje za obserwacje jeśli spodoba ci się mój blog to zaobserwuj :) ♥
♥ Możesz zostawić linka do swojego bloga ♥